fredag 31 januari 2014

Fredagsstämning

Glada och lugna medarbetare gör ett bra jobb. Så säger hälsocoach Jan Tern. Han har arbetat med friskvård vid sidan av sitt vanliga arbete i många år men sedan några år tillbaka arbetar han som hälsocoach på halvtid och gör det "vanliga" på halvtid.

Han ser mycket allvarligt på att det nästan är hjältestatus över att vara karriärföälder idag. Han menar att det är inte hälsosamt att jaga bästa resultat hela tiden. 26-timmars dygnet pratar han om. Det är ett begrepp som säger
 att vi idag har så många åtaganden att dygnet borde ha 26 timmar. Han anser att man ska fråga sig själv i första hand hur många timmar behöver jag till sömn, hur många timmar behöver jag till träning, hur många timmar behöver jag till min familj/vänner. När man svarat på dem så vet man hur många timmar man har över till jobb. Ja, detta lät ju enklare än vad det är att genomföra, vill ju jag som tant realist inflika. Men tanken är god.

Fortsatt påpekar han att strävan efter perfektion i vårt arbetsliv har gått till överdrift. Allt behöver inte vara perfekt. Arbeten man utför ska vara "good enough". Det räcker. Om vi alla strävar efter perfektion så blir det ett stressigt liv.

Stress leder till att vi till slut presterar mindre än vad vi skulle om vi inte var stressade. Det bästa ett företag kan göra för att öka effektivitet och lönsamhet är att arbeta på att medarbetarna är glada. Glada och harmoniska människor presterar bäst. Hur kul man än anser sitt jobb vara, så påverkas man negativt av för mycket stress ingen kan springa jämt oavsett hur kul man tycker det är att springa.

En stor stressfaktor pekar han på och det är bristen på god och duktiga sekreterare på många arbetsplatser. Man anställer inte goda administratörer utan istället sitter läkare, lärare, ingenjörer och gör dessa arbeten. Vilket ger ett sämre resultat och de gör duktiga yrkesmänniskor stressade för det tar bort tid från det de verkligen kan och vill arbeta med. Så Jan höjer rösten för att det ska anställas flera sekreterare inom offentlig förvaltning men även inom många privata företag. Men det ska vara sekreterare som kan sitt jobb och som verkligen har ett ämbete på företaget. Detta skulle medföra mindre stress och ge gladare medarbetare vilket i sin tur ökar lönsamhet och framgång för förvaltningar och företag.

Trevlig helg alla glada duktiga sekreterare i VSEK! Kram Maria

Inga kommentarer: