Började skolan 1967. Fick betyg i årskurs ett och två. Därefter var det slut med betyg fram till vårterminen i sjuan. Tog vi skada av detta betyglösa mellanstadium? Inte nämnvärt. Var vi helt omedvetna om hur vi låg till i studierna? Inte nämnvärt. Började sjuan fullt medveten om mina styrkor och svagheter. För hade ju varit på utvecklingssamtal, jo det hette så på den tiden, med mor och far och fått höra var jag var på skalan i alla ämnen.
Hade jag nått bättre resultat senare i skolan om jag hade haft betyg på mellanstadiet, tror inte det. Jag hade lyckan att vara omgiven av bra och engagerade lärare. Kan berätta att min engelsklärare på mellanstadiet var en underbar pedagog och dessutom så sträng att ingen vågade komma till skolan oförberedd. Vi var också en av de bästa klasserna i engelska i hela Sverige 1972. Det trots att vi inte hade betyg.
Tycker denna debatt om betyg i fyran är helt absurd. Forskning visar att det inte har någon betydelse för de högpresterande eleverna om de får betyg i åk 4 eller inte. För de svaga eleverna kan det betyda vissa problem. Så varför? Det har typ, ingen betydelse för framtida skolutvekling, den ger ingenting mer än politiskt tjafs. Så varför lägger inte politiken ner hela denna fråga.
Uppmanar politikerna att satsa på något som är viktigt! Det brinner i världen, stor katastrof i Ukraina, IS, dåd, kriget i Syrien med mera. Varför lägger då svenska politiker krut på en fråga som inte har betydelse för någon. Säger bara, lägg ner!
Önskar er alla en fin helg!
Maria
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar