fredag 28 september 2012

Fredagsstämning

Om vi jämför vår verklighet idag med hur det var för 100 år sedan märker man snabbt att allt går mycket snabbare. Genom att allt går mycket snabbare så krävs det konstant inlärning. vi måste hela tiden uppdatera oss och lära oss nya saker, nya system, nya telefoner, nya processer mm. Hur fungerar det då när vi ska lära oss olika saker? Det har genomförts stor forskning på området inlärning och vad som visat sig är att alla har olika inlärningsstilar. Ingen bättre, ingen sämre. Men vi kan alla förbättra vår inlärningsförmåga om vi använder det sätt som passar oss bäst. Enligt Rita och Kenneth Dunn som är två av världens bästa forskare på området har faktorer som, hur vi bearbetar information, gör vi det som helhet eller i delar, våra sinnen, tid på dygnet, ljus och möblering stor påverkan på inlärningen hos ca 70 % av mänskligheten. Vi kan ha en global eller analytisk lärstil som påverkar hur vi bearbetar information. Den globala lärstilen vill sätta in kunskapen i ett större sammanhang och relatera till något mer personligt. Den analytiska vill ta in det nya och svåra bit för bit och har inget behov att förstå hur och varför informationen ska användas. Alla människor har lite av båda lärstilarna men en dominerar alltid. När vi kommer till våra sinnen så är vi där olika om vi har lättast att hantera verbal information, d.v.s. om vi får höra det genom föredrag eller berättelser av olika slag eller om vi vill läsa in texter om nya saker. Det finns även de som fördrar taktil inlärning d.v.s. genom en fysisk aktivitet. Så har vi då de som har den verbala styrkan och vill kunna sätta ord på sin kunskap. Vi måste också vid inlärning ta hänsyn till vilken tid på dygnet vi lär oss mest och lättast. En del är morgonpigga och bör då studera mest de tidiga timmarna för andra kan en sen kväll vara bättre. Likaså vill en del ha knäpptyst vid studier medan andra behöver skvalmusik för att koncentrera sig. En del behöver en dov mysbelysning medan andra nästa behöver byggarbetsplatsbelysning. En del behöver en strikt möblering vid skrivbord och andra vill mysa till det i soffan eller i sängen. Vad man kan se genom  detta är väl att ju mer individanpassat man kan ha det både på jobbet men även om vi ska studera något eller läsa in oss på något ämne ju bättre blir resultatet. Många äldre säger att de ha klarat skolan mycket bättre om de hade blivit uppmärksamma på sin lärstil och fått utveckla den i lugn och ro. Själv kommer jag ihåg att min studieteknik inte var den bästa men i slutet av gymnasieåren så kom jag på hur jag skulle lägga upp tiden och taktiken. För mig passar det bäst att sitta i strikt miljö, ha det tyst omkring mig och att läsa allting högt för mig själv. Då får jag in kunskapen genom att sätta ord på den, se den med ögonen och höra den. Samt att planera tiden så att jag kunde ta in kunskapen i delar som var lagom stora. Det som var kul var att det genast gav utdelning, jag blev så mycket bättre i skolan. Så visst är det bra att fånga sin lärstil vare sig man är ung eller äldre för vi behöver alltid lära nytt hela livet, hela tiden. Kom nu ihåg att ni ska anmäla er till STRIKEkvällen. Hoppas vi är många som samlas för bowling, information och mat. Helgen som ligger framför oss ska jag ägna åt husliga göromål. Jag hoppas jag hinner så mycket som jag föresatt mig. Sedan ska jag på italiensk middag, vilket ALDRIG är fel! :)) Önskar er alla en underbar helg! Maria

Inga kommentarer: