Ingen arbetsplats är perfekt men det känns ju bra om varje person strävar efter att skapa en miljö som är bra för sig själv på jobbet och för de anställda om man är chef. Vi blir allt äldre och då måste fler försörja en större klick. Det hörs toner om höjd pensionsålder och då behöver vi trivas än mer för att orka. Uppsala universitet och Högskolan i Gävle har arbetat med en rapport och där har forskare klarlagt att det finns 13 faktorer som gör att vi har möjlighet att må bra på jobbet. Mår vi bra så gör vi ett bra jobb också.
13 vägledande punkter
Utvecklad kommunikation
Samarbete, teamarbete
Positivt socialt klimat
Medinflytande, delaktighet
Autonomi, empowerment
Administrativt och eller personligt stöd i arbetet
Rolltydlighet med tydliga förväntningar och mål
Positiva, tillgängliga och rättvisa ledare
Att utvecklas och växa i arbetet
Lagom arbetstempo och arbetsbelastning
Bra fysisk arbetsmiljö. Erkännande
Bra relationer till intressenterna
Känner ni igen er i dessa 13 punkter. Jo nog känner jag igen mig i några. :)
Ha det bra! Maria
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar