Har den svenska skolan vänt ryggen till barn som inte kommer från studieinriktad miljö? Är det så att i dagens skola, där läraren måste ha så många roller så blir det fel. Man psykologiserar för mycket. Blir för förstående. Försöker förstå varför elever inte klarar vissa nivåer, varför koncentrationen brister mm. Kanske vore det bättre om läraren struntade i bakomliggande faktorer i högre grad och satte ner foten och sa, "Kalle det här var inte bra, du kan mycket bättre och jag förväntar mig mycket mer av dig"!
Det anser professor Jan Frykman, som är ledamot av regeringens vetenskapliga utbildningsråd.
Han tycker att skolan ska strunta i elevernas familjebakgrund och lägga kraft på att förmedla kunskap. Han anser att skolan även ska börja att ha mer undervisande lektioner och mindre självstudier. I grunden menar han att en elev som kommer från en miljö som inte är studieinriktad ska kunna gå till skolan och lämna sin hemmiljö hemma och i skolan bara vara sin egen person och få möjlighet att se var det leder. Han anser vidare att dagens skola med mycket självstudier och höga krav på god social kompetens blir orättvis, den ger stora fördelar till medelklassbarn men nästan ingen väg in för de som kommer från sämre miljöer.
Personligen tror jag att han har en poäng. Har länge ansett att man ska ta bort läxor och ha längre skoldagar, lärarna ska få mer tid till undervisning, återinföra administratörer på skolorna som kan frigöra resurser för lärarna så att lärarna kan undervisa och planera och utveckla undervisningen.
Låt lärarna göra det de är bra på, undervisa och lära ut och låt föräldrarna göra det de är bra på, älska sina barn och ta hand om dem emotionellt. En klar och tydlig uppdelning för ungdomarnas bästa. så tror jag.
Lite kul var att professor Frykman sa att lärare måste förstå att de arbetar inom showbusiness. Min mor var lärare och hon sa alltid samma sak. En bra lärare är en skådespelare!
Trevlig helg! Maria
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar