Är det någon av oss som törs säga att vi ordnat det perfekta mötet? Inte jag. Kanske ska man inte säga så för man ska alltid ha något att kämpa för. I vårt arbete så ordnar vi många möten. Hade förmånen att träffa en mötesguru. Han sa att grunden för att kunna ordna ett bra möte är att veta syftet med mötet. När vår chef ber oss fixa ett möte för 12 personer, det är till exempel enhetscheferna som ska träffas och ha en aktivitet. Då bör vi genast ställa frågan vad är syftet med mötet var är målet. Vad anser chefen att deltagarna ska ha med sig när de går ifrån mötet. Vad ska huvudbudskapet vara. Vet vi det är det lättare att spinna igång allt det praktiska så att det går hand i hand med budskapet. Dessutom är det bra om vi börjar diskutera med våra chefer och medarbetare i termer av investering när det gäller event. Inte så svårt när det är externa möten men så fort det är internt är det mer vanligt att se det som en kostnad. Men ack nej, ett internt event är också en investering. Man investerar i personalen. Viktigt är också att man avsätter tid för uppföljning efter eventet.
Några tips för att få till ett lyckat möte och sedan ta emot tackovationerna:
- Ställ många frågor om syfte och mål till den som ber dig arrangera eventet
- Bra leverantörer
- Spara på rätt saker
- Se arrangemanget som en investering
- Våga föreslå något annorlunda
- Avsätt tid för uppföljning
- Säkerställ kvalitet på mat, boende, konferenslokal etc.
Ha det bra alla härliga mötesfixare! Maria
 |
Så en liten söt! |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar